2022. augusztus 1., hétfő

Felejteni tudni kell

 

Eredetileg csak őt akartam feledni, téged nem – de aztán rájöttem, hogy ha magammal akarlak vinni a jövőmbe, azzal mindkettőnknek ártanék. Ott kell hagynom hát téged a múltamban, most már oda tartozol, vele együtt, de vajon sikerülni fog ez nekem valaha?

Elvégre felejteni tudni kell – de mit tegyek, ha én még nem tudok?

Egy év, tizenkettő plusz egy lélegzetvétellel, meg egy kupac pontatlan idézettel elmesélve.

 


Mélyet szippantok a hűvös, hajnalillatú levegőből. Kilégzéskor mintha egy szagtalan cigaretta füstje áradna az ajkaim közül. Elveszettnek érzem magam, mert hirtelen kinyílt a föld alattam, te eltűntél, én meg itt maradtam, egyedül a tömegben, a ferihegyi reptér előtt egy faggyal terhes éjszakán.

Nélküled.

 

~*~

 

A zsebkendőnyi kis lakás, amit béreltél, most diákszállásként üzemel, itt szállok meg minden alkalommal, mikor a városba utazom. A régi bútorok közül csak a kávébarna bőrkanapé van meg, ez az egyetlen tárgy őrzi azoknak a boldog időknek az emlékét, amikor még itt laktál. Most már nem lakik itt tartósan senki, és rád is csak én emlékszem. A kanapén alszom, ugyanúgy, ahogyan az első alkalommal, mikor nálad jártam, és minden éjjel álmatlanul tekergetem a fonott karkötőt a csuklómon, amit tőled kaptam.

Ez a február rövidebb, hidegebb és sötétebb az előzőnél, mikor még velem voltál, de ez a sötét olyan nekem, akár a napsütés, hiszen beleképzelhettelek.

 

Nálam járt. Talán azt hitte, nem veszem majd észre, de ha így van, nem volt elég alapos. Láttam, hogy eggyel több pohár van a mosogatóban, láttam, hogy valaki összerendezte a törülközőket, és láttam, pontosabban épp, hogy nem láttam a széttáncolt balettcipőmet. Elvitte őket. Mást nem, legalábbis azt hiszem. Ha mégis, azt megkeserüli. Majd, egyszer, ha már nem rándul görcsbe a gyomrom a puszta gondolatától is.

Majd, egyszer, március végétől, ha mi meghalt, újraéled.

 

Áprilisban, több mint egy év után visszajössz. Csak egy rövid időre, és csak párszor sikerül bezsúfolnod engem is a naptáradba aközé a sok-sok ember közé, akiket hátrahagytál, és akik most mind látni vágynak téged. Én csak örülök, hogy újra veled lehetek. Örülök, hogy te is viseled a karkötőt, amit egymásnak fontunk. Örülök, hogy nem hánytorgatod fel az elválásunk előtti kínos perceket, amiket okoztam. Ha te lámpa vagy, én vagyok a te molylepkéd; ha te vagy a Nap, én vagyok Ikarusz. Csak feltűnsz, és én máris repülök feléd.

Feküdj hanyatt, egyszer élünk, erről többet nem beszélünk.

 

Mit is mondtál mindig? Hogy azok, amiket elveszítünk, visszatalálnak hozzánk. Így volt, ugye? Legalább nagyjából.

Az a baj, hogy igazad van. Elvesztettem őt, de azért, mert el akartam veszíteni, mert nem szerettem már; mert féltem tőle. Te sose kérted, hogy válasszak közületek, csak ő, hát nyilvánvaló volt számomra, melyikőtöket érdeklem igazán én. Mondd, miért kell hát mégis újra meg újra visszajönnie hozzám?

Májusban végre eljön a lakatos, és kicseréli a zárat az ajtómon.

 

Bőven benne járunk már a júniusban, mire rádöbbenek, hogy sose lehetek már első a fontossági listádon. Talán egyszer régen voltam, vagy legalábbis lehettem volna, de aztán mindent felkavart ő, és ahogy mi ketten reagáltunk rá. Most már nincs ugyan a képben, de magával vitt mindent, ami köztünk valaha szent volt, elvitt mindent, mindent, még az egymásba vetett bizalmunkat is. Pedig a bizalom fontosabb, mint az élet.

 

Júliusban végig agonizálok. Alig mozdulok ki a lakásból, ha mégis, akkor is csak arra az időre, amíg felkelek, elmegyek boltba, orvoshoz vagy gyógyszerért. Régebben gyógyítottad a pánikbetegsé­gemet, amit ő hozott ki belőlem, de most, hogy magamra hagytál, visszatér – és erősebb, mint valaha. Görcsoldók, stresszkezelők, nyugtatók tartják egyben az omladozó lelkem. Mindből annyit eszem, amennyi másnak egy egész étkezést kitenne.

 

Még mindig járkál utánam. Nem feltűnő, de ha akarom, azért észreveszem. A huszadikai tűzijátékon fordulok szembe vele, sírok is, kiabálok, hogy hagyjon békén, szálljon le rólam, felejtsen el. Régebben, mikor megütött, volt kézzelfogható okom félni, de most már nincs. A félelmem helyét átveszi az érzés nagytestvére, a rettegés.

Most már rettegek, de nem az exemtől – a sarkamban loholó árnyéktól, amit sose tudok elcsípni.

 

A tanévkezdés mégis nyugalmas. És a rákövetkező hetek is. Így, hogy már nincs a nyomomban, el tudom engedni. Feledni akarom őt, altatni szívemet, hát elégetem az utolsó közös képünket, kidobom az emlékbe eltett koncertjegyeket, a Tiszába hajítom a félbetört szíves medálját. Az utolsó ajándékát csak azért nem, mert kár lenne azért a finom feketeteáért.

Azt megiszom, némi rummal feljavítva – legszívesebben együtt innám veled, de ezt már fújhatom. Ott feszül köztünk fél Európa, meg egy kellemes óceán.

 

Önző vagyok, jól tudom. A töklámpásom is ezt neveti az arcomba. Mindig azt mondom, hogy te hagytál el engem, holott én nem voltam elég támogató, mikor bejelentetted, hogy Amerikába mégy. Örültem neki, örültem a sikerednek, esküszöm, mégis sírtam a mosoly mögött. Sírtam, mert szeretlek, és az emberek szeretete, bár nagyon különböző formában, de mindenkor önző.

Most már nyíltan sírok. Bár visszaforgathatnám az idő kerekét, akkor nem keresnék vigaszt nála, akkor megóvhatnám a barátságunkat, ami ott megroppant – és amit szilánkosra törtem később egy buta, buta vallomással.

 

Mosolyogva veszem át a gyöngyvirágcsokrot, fizetek, és már ott se vagyok. Ha itt lennél még, megkérdeznéd, honnan sikerült november végén gyöngyvirágot szereznem. De nem vagy itt, többé már nem is leszel soha, így nem is kérdezel – hadd maradjon ez az én titkom. Mindig marad bennünk valami, amiről tudunk, de amiről sohasem beszélünk, legyen hát ez is ilyen. A kedvenc virágoddal kívánok neked boldog születésnapot kontinentális távlatból.

Itt maradok majd a régi lakásodban az ünnepek idejére, legalább ebben a formában hadd tartsalak magam mellett. Csak még egy kicsit. Kérlek.

 

Karácsonyeste felhív. Kéri, hogy találkozzunk, mondanivalója van a számomra. Annyit mondok, hogy nem vagyok kíváncsi rá, és lecsapom a telefont. Letiltom a számát, többet soha nem veszem fel őt. Ideje volt már. A gyűrűt, amivel megkérte a kezem két hónap után, egy csiccsentett pillanatunkban, rég a postaládájában hagytam. Nem akartam, hogy közöm legyen hozzá, nem akarom most se, és nem is fogom akarni soha többé.

Akkor téged akartalak, de te nem akartál engem úgy, ahogy én téged. Mondd, miért szerettél te mást, ha én csak téged?

 

Január első hajnalán, a hazaúton leszakítom a csuklómról a fonott karkötőt, és a Tiszába dobom, nyugodjon ott mindkét átkozott kapcsolatom emléke. Nem csak nekem fáj, de magam maradtam e hideg hajnalon.

Otthagytalak mind téged, mind az irántad való szerelmemet az óévben, a hervadozó gyöngyvirágcsokorral együtt, mert felejteni tudni kell.

Erre te tanítottál meg, szemem fénye, szívem szerelme, ágyékom bűne: drága, egyetlen barátom.

 

Idézetek:
Előhang – Magna Cum Laude: Vidéki sanzon
Február – Charles Bukowski
Március – Zanzibár: Március végétől
Április – Rúzsa Magdi: Április
Május – J.K. Rowling: Harry Potter és a Főnix Rendje (filmadaptáció)
Június – Konfucius
Július – Szabó Benedek és a Galaxisok: Felkelek, elmegyek boltba
Szeptember – Ady Endre: Egyedül
Október – Arthur Schopenhauer
November – Jean-Paul Sartre
December – Máté Péter: Mondd, miért szeretsz te mást?
Január – Groovehouse: Hajnal, illetve Vladimir Nabokov: Lolita


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése