Tizenhárom napja tudtam meg egyáltalán, hogy létezel. Tíz napja egyetlen hátizsákkal felszerelkezve a nyakamba vettem a világot. Kilenc napja ismerlek személyesen.
Azt
hiszem, hogy mindketten őrzünk valami súlyos titkot. Bízom benne, hogy
enyhíthetjük egymás fájdalmát. De tudni csak annyit tudok, hogy szükségem van
rád... sorella.
Van
egy sanda gyanúm, hogy nem egészen erre céloztál, mikor azt mondtad, érezzem otthon
magam mind a harmincöt négyzetméternyi élettereden.
Elmész
zuhanyozni a délutáni sziesztád előtt, keresnék egy könyvet, hogy elfoglaljam
magam, és szitkomszerűen magamra borítok egy méretes kartondobozt. Elsziszegek
pár ütős káromkodást, ahogy leugrom a kanapéról, kapkodva hajigálom vissza a
szétszóródott dolgaidat a dobozba. Nem akarok beleásni a magánéletedbe, de ezt
nem olyan könnyű, ha a múltad számomra ismeretlen (és igen tekintélyes) része
előttem hever.
A
kezembe kerül egy porcelánmadár (hála az égnek, hogy épen maradt!), egy vaskos
köteg képeslap, egy régi fényképalbum egy sosem látott címerrel díszítve, egy
ékszeresdoboz, pár szakadt újságkivágás, megsárgult bélyeg és feltépett
boríték. És végül, mikor már azt hinném, végeztem, előkerül egy bekeretezett
fénykép – de a madárral ellentétben erről nem mondhatom, hogy sértetlen. Csak
akkor veszem kézbe, hogy megnézzem, mikor látom, hogy berepedt az üvege,
egyébként nem is jutna eszembe. Elvégre valószínűleg nem véletlenül tartod
elzárva.
Nem
tudtam, hogy valaha láttalak-e téged így nevetni, akár élőben, akár felvételen,
mint ezen a képen. Ott állsz Anya és egy számomra ismeretlen férfi közt, akin
csak második nekifutásra veszem észre a tulajdonságokat, amikből végül rájövök,
ki lehet. Az aranybarna haja, ha eltűnnének belőle az ősz szálak, akár a tiéd
is lehetne, a nevetőráncok ugyanúgy futnak össze a szeme sarkában, mint a
tiédben, a szája egyik széle ugyanúgy magasabbra kunkorodik a másiknál, mikor
mosolyog, mint neked.
Ő a te
apukád, Anya előző férje.
És én
összetörtem a fényképedet róla. Basszus, basszus, basszus.
–
Ne haragudj! – Ez az első, ami
kibukik belőlem, mikor pizsamában, a vizes hajadat dörgölve előkerülsz a zuhany
alól. – Csak egy könyvet akartam leszedni a polcról, és véletlenül lelöktem azt
a dobozt…
–
Semmi baj – mondod könnyedén, egy
szék támlájára teríted a vizes törülköződ, és megrázod a hajad. Most olyan
sötétbarnának tűnik, mint az enyém. Csak szárazon van olyan mesébe illő,
hercegnős aranyhajad. – Nincs benne olyan, amit féltenék. Köszi, hogy vissza is
tetted.
Nem köszönnéd, ha tudnád, hogy ki is borult. Nem köszönnéd, ha tudnád,
hogy turkáltam a személyes holmid közt. Atyaég, hogy nézzek ezután a
szemedbe?
A törött képet elrejtem, mielőtt meglátnád. Előbb kicseréltetem benne
az üveget, majd utána elmondom, hogy eltörtem. Ezer szerencsém, hogy Velencében
egymást érik az üvegművesek, simán találok képkeretezőt, mikor este a nyakamba
veszem a várost. Alig sikerül lebeszélnem téged arról, hogy felöltözz és velem
tarts.
Ez azért jólesik, még ha nem is mondom ki hangosan.
~*~
Reggeli után kiveszem a kabátomból a selyempapírba csomagolt képet.
Szerencsém volt, helyben megcsinálták, a fotó sem sérült, a mester pedig rám
mosolyogott, hogy egy családi emlék mindig elsőbbséget élvez. Azt hitte, én
vagyok a kislány.
–
Nem mondtam tegnap, de…
összetörtem, mikor lelöktem a dobozodat. – Nem nézek a szemedbe, ahogy
átnyújtom. – De kicseréltettem benne az üveget, szóval… szóval most már jó.
–
Kösz – veszed át, de csak
tessék-lássék módon fogod meg, hiszen ahogy elengedem, kifordul az ujjaid
közül, és te nem kapsz utána, csak várod, hogy földet érjen.
A
csattanás szinte fülsiketítő, ahogy az új üveg összeroppan. A repedések pókhálóként
futnak végig a képen, szétszabdalva a mosolyokat, de a szilánkok ezúttal is a
keretben maradnak, nem esik ki egy se.
A
tekinteted félelmetesen üres, szenvtelenül monoton hangon szólalsz meg. A
csodás gesztenyeszemeid, amiket Anyától örököltél, csakúgy, mint én, mintha
fényüket vesztenék, mikor a fotóra nézel.
–
Ezt a képet én törtem össze a
saját kezemmel, miután a hagyatéki tárgyalás végén kézhez kaptam apám holmiját.
Ez az egyetlen képem az anyánkról.
Nem
is tudom, milyen érzelmet hallok ki a hangodból. Dühöt? Fájdalmat?
Szomorúságot? Talán mindet egyszerre.
Megsimogatod
a fejem, úgy, ahogy a kislányokét szokta az anyukájuk… vagy a… a nagytestvérük?
Ez idegen, még soha senki nem fordult hozzám így. Minden negatív érzésed
ellenére szeretetteljesen rám mosolyogsz.
–
Kedves tőled, de vannak dolgok,
amiket jobb, ha nem is próbálunk megjavítani.
Felveszed
a képet a földről, felállsz a kanapé karfájára, és elsuvasztod a dobozba, ahol
olyan békésen elvolt annyi éven át, amíg nem bolygattam. Aztán kimész a
konyhába, és begyújtod a sütőt. Pontosan tudod, hogy ott nem foglak zavarni,
világosan fogalmaztál, mikor karácsony előestéjén betoppantam az otthonodba: a
konyha a te felségterületed.
Kergetőzni
akarsz harmincöt négyzetméteren? Ugyan már, ezt te se gondolhatod komolyan.
Hagyok
neked egy kis időt, de mégis követlek. Alig tíz perce vagy benn, de a sütőben
már van valami, te meg a nyitott ablakban ülsz, az egyik lábadat a keretnek
támasztod, a másikat leereszted, csak lábujjheggyel érinted a konyhakövet. Az
ujjaid közt hosszú, vékony cigaretta, az ajkaid közül kecses füstfelhő száll a
decemberi éjszakába. A hamutartó a combjaid közt pihen.
Furcsa,
de számomra ennek is pozitív utózöngéje van. Eddig tökéletesnek próbáltál tűnni
előttem, pedáns rend, példás tanulmányi eredmények, semmi káros szenvedély; de
most dohányzol a szemem láttára. Ha engeded, hogy lássam a hibáidat, az azt
jelenti, bízol bennem.
Aprót
sóhajtasz, mikor meglátsz az ajtóban, előrehajolsz, lekocogtatod a hamut a
cigarettáról.
–
Talán neked is el kéne gondolkodnod
azon, amit odabenn mondtam.
Gondolkodom
is. Mást se csinálok.
Elvégre
itt vagyok most nálad, ezer meg ezer kilométerre az otthonomtól, mert anyám,
miután szétrobbantotta a családunkat, egyszer csak előállt azzal, hogy amúgy,
mellékesen, van egy nővérem. Ráadásul Olaszországban. Túl egy óceánon, egy
másik kontinensen.
Azért
jöttem, hogy megismerjelek téged, de annál sokkal többet kaptam már most,
kilenc nap alatt is. Láttam, hogy milyennek látod Anyát, hogy milyen mélyen
megsebezte a lelkedet az, hogy elhagyta az apádat az enyémért, és azóta még
csak feléd se néz. Tizenhét éve, amióta csak megszülettem.
És
láttam, hogy te azalatt a tizenhét év alatt elbarikádoztad magad egy hatalmas
adag tudással, falat emeltél a szíved köré; most meg itt állsz huszonegy
évesen, készülsz a diplomára, beszélsz vagy hat nyelvet… és nem érzel, nem
kérdezel. Még azt se, hogy engem mi szél fújt ide az Atlanti-óceán másik oldaláról.
Bár
azt hiszem, a körülményeinket tekintve a felét tudod, és a másik felét is
sejted.
–
Vannak dolgok, amiket jobb, ha nem
is próbálunk megjavítani. Azokat egyszerűbb csak… – Láthatóan keresed a
legmegfelelőbb szót, miközben elnyomod a csikket. – elengedni.
–
De hát te is megtartottad az a
képet.
Mondani
akartál valamit, de beléd fagy a szó, mikor ezt hallod. Pedig így van:
kétségbeesetten próbáltad örökké magad mögött hagyni a múltat, de nem vágtad el
az egyik kötelet, amivel örökké húzod magad után.
–
Igazad van – szólalsz meg végül
elfúló hangon, az arcodon patakzanak a könnyek. Mióta ismerlek, először látlak
sírni; bár ez egy alig másfélhetes ismeretségben még nem sokat jelent, azért
tudom, hogy ez amúgy is ritkaságszámba megy nálad.
Elvégre
az erős, egyedülálló, fiatal hölgyek nem szoktak sírni. És te erős, egyedülálló,
fiatal hölgy vagy. Nem olyasvalaki, akit maga mögött hagyott az ember, akinek
feltétel nélkül és mindennél jobban szeretnie kellett volna.
Nem
tudlak hibáztatni azért, mert ezt képtelen voltál egyedül feldolgozni.
Mindkettőnk szívéből hiányzik egy darab, de talán kipótolhatjuk egymásét.
Elvégre ellentétes a sérülésünk: a tiédet a hiány járja át, az enyémet viszont
a túltöltöttség. Én besokalltam attól, ami a te életedből kimaradt: az
anyafigurától. A kettő kiegyensúlyozza egymást.
–
Én itt vagyok, sorella – fogom meg
a kezed. Valószínűleg ezzel az egy szóval is több helyen megerőszakoltam az
anyanyelved, de te azért elmosolyodsz, és rászorítasz az ujjaimra.
Lecsusszansz
a párkányról, és magadhoz ölelsz, épp csak egy pillanatra, aztán már el is
tűnsz a nappaliban. Tudom, mire készülsz, és már érzem is a bőröndöm hívó
szavát; ugyanarra készülsz, amire nekem is rá kéne vennem magamat
végre-valahára, és amihez ez a beszélgetés végre-valahára megadja a löketet.
Mintha a kulcsom saját magamhoz a hátam közepén lett volna, ott, ahol már pont
nem érem el, egészen mostanáig – mert te levetted onnan, és tálcán kínálod
felém.
Reszkető
ujjakkal túrok a ruháim közé, míg a kezembe nem akad, amit keresek. Bizarr
mértékben hasonlít a tiédre: bal oldalt az apa, jobb oldalt az anya, középen,
boldogan nevetve a kislány. Első pillantásra akárki azt mondhatná, hogy csak a
férfi változott, anya és lánya ugyanaz a két képen.
Pedig
nem.
A nő
tényleg ugyanaz, kettőnk közös anyja, de a kislány itt én vagyok, és a férfi az
én apukám. A mosolyunk elrejt minden mocskot a múltból, elfedi a zúzódásokat és
a bevérzéseket, elnémítja az ordibálást és a tűk csikorgását a cipőtalp alatt,
elfojtja a vér és a gyógyszerek keserű, fémes szagát.
Elsőre
irigy voltam a boldogságra, ami sugárzott a kisgyerek-éned arcáról, de már
értem, hogy annál a mosolynál csak az enyém hamisabb.
Addig
szorítom a képet, míg repedések jelennek meg az üvegen, szétszabdalva a hamis
mosolyt, a tökéletes álcát. Végre ugyanolyan romlott a fotó, mint azok, akiket
ábrázol.
~*~
Mikor
megállsz az ajtóban és súlyosan, várakozással telve rám nézel, már tudom, hogy
többé nem megyek haza. Nem megyek többé vissza oda, ahol bántottak, és tudom,
hogy ha elmondom ezt neked, te segíteni fogsz, amiben csak kérem.
Néma
egyetértésben vesszük a kabátunkat és vonulunk ki kétfős, hangtalan
gyászmenetként a csatornahídhoz. A csizmánk alatt ropog a hó, kilégzéskor
mintha láthatatlan cigaretták fehér füstjét fújnánk ki.
Mindketten
a korlátra tesszük a magunk törött üvegű képét. Te egy pillanatra felemeled a
mutatóujjad, időt kérsz: a zsebedből két pohár, a kabátod alól egy üveg pezsgő
kerül elő.
Töltesz,
közben az órádat figyeled; aztán a kezembe nyomod az egyik poharat. A kesztyűn
keresztül is érzem, milyen hideg, ahogy tósztra emelem, még mindig egy szó
nélkül.
A
poharunk pontosan éjfélkor csendül össze, abban a pillanatban, hogy az első
tűzijátékot fellövik. A kettő együtt elnyomja a képeink csobbanásának hangját:
mikor megemelkedett a kezünk, hogy beleigyunk a pezsgőbe, mindkettőnk a vízbe
lökte a magáét a könyökével.
A
vizek szilveszteri díszbe öltözött városa tökéletes hely az újrakezdéshez. A
múltunk már a múlté, ott nyugszik a velencei csatorna fenekén, az óévben, ránk
pedig bizonytalan, de végre szabad jövő vár.
Megmondtad: vannak dolgok, amiket nem érdemes megjavítani.
Jobb, ha elengedjük őket.
Nagyon szép írás, gratulálok hozzá :) Remélem mindenkire ösztönzőleg hat, aki olvassa és volt egy, vagy több negatívum a múltjában, amit nem tudott eddig elengedni, hogy igenis el lehet. A kedves írónak pedig ismételten csak gratulálni tudok :)
VálaszTörlésÖrülök, hogy tetszett :) Várlak vissza!
Törlés