2022. július 16., szombat

Reggelre szabadok leszünk

Búcsúlevél egy barátnak, akit sosem láthattam szemtől szembe; egy barátnak, akitől öt ország és egy tenger választott el, mégis közelebb állt hozzám, mint sokan a közvetlen környezetemben. 
Egy levél neki, tőlem, róla.




Itt ülök az ablakban, ahol te is mindig ülsz. Adj egy slukkot a cigarettádból, kérlek. Tudom: azt mondtam, nem dohányzom. Te is azt mondtad. Úgy tűnik, erről mindketten hazudtunk.

De azért adsz. Karcsú, hófehér szálat szívsz; kicsit nőies, de gyönyörűen áll a kezedben. Mindig is szép kezed volt. Mintha az ujjadból pattintanád hozzá a lángot.

Végtelenül üresnek érzem magam, ahogy kibámulok a hóesésbe. Mindenemet eltemetné a fehér, elborítaná minden emlékemet rólad, ha hagynám. De nem hagyom. Füstöt fújok rájuk, halványszürkét, majdhogynem fehéret, és a felejtés pelyhei olvadnak.

Hiába egy a színük, ártani akarnak; nem engedem, nem engedhetem, hogy belepjék a tejfehér bőrödön megtörő ezüstfehér holdsugarakat, amelyek minden egyes izmot kirajzolnak a felsőtesteden. Az áttetsző hálóinget, amiről véletlenül küldtem neked a képet a barátnőm helyett, te pedig viccelődve kísértetkosztümnek nevezted. A híres északi fehér éjszakát, amit sose láttam a te ablakodból. A hatalmas, hermelinpuha szamojéd kutyádat, aki hókupacokból előugorva rohant le a szeretetével.

Nem fedhetik el a kettőnk közti különbségeket; hogy ahol én sötétvörös vagyok, ott te hamvasszőke, ahol én gesztenyebarna, ott te acélkék, ahol én puha, elomló hús, ott te kemény, feszes izom.
Nem vehetik el a közösen szőtt terveinket, hogy együtt megyünk majd albérletbe, ha mindketten Hollandiában leszünk egyetemisták, és a te legjobb barátod lesz a harmadik lakó, aki ugyan nem tanulni jön, mert már doktorált – igaz, csak naplopásból, máshoz nem is ért, de legalább lesz kire bízni a kutyát, amíg mi a kampuszon vagyunk.

Nem vehetik el tőlünk azokat a külön-mégis-együtt megélt élményeket, mint amikor túrázni vittük egymást videóhívásban a magunk városában, és te kijelentetted, hogy a nyelvrokonság miatt mi tulajdonképpen távoli unokatestvéreknek számítunk, vagy amikor a saját konyhádból instruáltál, hogy gyúrjam a tésztát, hogy olyan igazán pöpec legyen, vagy amikor esztéta lelkem verset szavalt neked öt országon és egy tengeren át, és te mosolyogva hallgattad Csokonait, amiből egy szót se értettél, te bolond történész, te.

Emlékszel, amikor egyszerre esett itt nálam, Budapesten, és ott nálad, Helsinkiben a hó? Összemosolyogtunk chaten keresztül is, mondtad, hogy nálad már bokáig felér, én pedig irigykedtem, mert nálam nem marad meg soha. Tudtad, hogy nem tudok világosban aludni, és virrasztottál velem, meghallgattad a panaszom, hogy a járványhelyzet miatt úgy érzem magam, mint a kalickába zárt kismadár, üzengettünk egész addig, amíg azt nem mondtad, hogy kimész havat lapátolni.
Azt mondtad, ne aggódjak, mert reggelre mindketten szabadok leszünk. Te ellapátolod a havat, nálam lejár a kijárási tilalom. Hittem neked. Tisztább voltál a szűz hónál, romlatlanabb az újszülött gyermeknél, én mindig, mindenben hittem neked.




A cigaretta gyorsan fogy, túl gyorsan. Újabb adag füstöt fújok a hóra, leolvasztom a jeges páncélt az utolsó emlékeimről rólad.

Az üzenet, amit kapok, sokkoló, a kép, ami vele érkezik, halálfehér. Vigyorogsz a kamerába, az orrod alatt oxigénvezeték, a karodban egy sisakos-lándzsás viking plüssmackó. Két üvegfal választ el a legjobb barátodtól, aki a fotót elkattintotta. Hiába szikrázik a fogsorod, az arcod beesett, a bőröd szürkés, lerí rólad, hogy nem kapsz elég levegőt, hogy fuldokolsz. Estére már mesterséges kómában fekszel a lélegeztetőn. Egészséges, sportos fiatalember vagy, sose volt semmi bajod. Nem az a kérdés, hogy lejössz-e, csak az, hogy mikor. Hiszek benned.
Az utolsó üzenet, a legutolsó úgy zúzza szilánkosra körülöttem a világot, mint ahogy egy jelentéktelen kis porceláncsészét roppant össze a túl erős kéz. Ezt is a barátod küldte, és egyetlenegy szó szerepel benne: loppuun. 

Nem tudok finnül, csak azt a pár kifejezést, amit tőled tanultam, pont, ahogy te is vagy a magyarral, de nem kell szótáraznom, belül már tudom, érzem, mit jelent ez a szó. Megrémiszt, elborzaszt ez a keserű bizonyosság.

A kutyád is tudja, hogy hiába vár. A barátod mondta, hogy a szájában volt a játéka, amit csak te foghatsz meg, tudod, az az agyonrágott-koptatott, egykor világoskék ponty, amikor belépett a lakásodba, de letette, amikor meglátta őt. Aztán elvitte, eldugta az ágyad alá.



Ott nálad ma is esett a hó, de itt nálam majdnem tavasz van. Csak elképzelem a havazást, amibe bámulhatok, mert közelebb visz hozzád, téged is képzellek csupán, egyedül a cigarettát nem. Az emlékeimet a felejtés hava támadja, de akkor is ráfújom a füstöt, elolvasztom, nem felejtelek, amíg csak élek. Csak a fájdalom, a veszteség fájdalma, az ne mardosna ennyire.
Az ujjaimon lila foltot hagyott az áfonya, mert pitét csináltam, a te receptedből, mustikkapiirakkát. Emlékszel, én tanítottalak meg, hogy hűtsd ki, különben szétesik, aztán kanállal kell majd megenni, te meg nevettél, hogy na, ilyen az, mikor egy lány nem csak okos, hanem főzni is tud. Jól csúszott mellé az ízesítetlen vodka, amit legurítottam az egészségedre. Vagy emlékedre? Nem, azt nem… képtelen vagyok így, egyik napról a másikra múlt időben emlegetni téged. Emlékszel, amikor kiokosítottál, hogy csak finn, vagy igazán minőségi orosz vodka kerüljön a poharamba, ha már – noha lányokhoz nem illik – ilyesmire adom a fejem? Merthogy minden más ótvar. Azt azért hozzátetted, hogy de szomjas ember nem válogat.

Ez cseng a fülembe, ahogy újra töltök, a világomat alig tudom már, csak a fájdalmat akarom elinni, csak egy kicsit, mert ahogy az élet, úgy az emlékezés is béklyó: de ahogy te már végleg az vagy, úgy reggelre egy kicsit én is szabad leszek. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése